مشاوره رایگان 09192124919

محصولات پلاستیکی و محصولاتی که بازیافت می شوند، پس از بازیافت به ماده اولیه ای تبدیل می گردند که می توان از آن ها برای ساخت محصولات دیگر استفاده کرد. در این مسیر دستگاهی که این روند را  آغاز و پیگیری می‌ کند و ماده های  اولیه را به وجود می آورد، دستگاه گرانول ساز است که از مواد بازیافتی ماده اصلی محصولات پلاستیکی مانند گرانول pp را می سازد.

البته این دستگاه تنها در تولید مواد اولیه بازیافتی کاربرد ندارد بلکه در ساخت ماده اولیه مواد غیر بازیافتی نیز مفید است. این دستگاه دارای ظرفیت بسیاری برای تولید می باشد؛ اما این ظرفیت ها در شرایط خاصی مولد این افزایش ظرفیت می شوند. در ادامه در این رابطه بیشتر خواهیم دانست.

دستگاه-گرانول ساز

دستگاه گرانول ساز چیست؟

دستگاه گرانول ساز، سازنده انواع گرانول های بلوری و گرانول بازیافتی از کاربرد بالایی در صنعت پلاستیک سازی بهره مند است. این دستگاه به مثابه چرخ گوشت عمل می کند، که هم عمل رشته کردن و هم عمل خرد کردن مواد بازیافتی و مواد غیر بازیافتی را انجام می دهد. سپس این رشته ها و خرده های ایجاد شده را در طی عملیاتی شیمیایی، اکسترود سازی می کند و از این مواد گرانول های بلوری تهیه می کند.

طرز کار دستگاه گرانول ساز

مواد اولیه از طریق یک قیف به ورودی های دستگاه گرانول ساز وارد می شوند بعد از ورود مواد اولیه و قرارگیری آنها در بخش سیلندر دستگاه در مجاورت حرارت هیتر های تهویه قرار گرفته و به مواد مذاب تبدیل می گردند. در نهایت با قرارگیری در بخش مارپیچ، دستگاه به شکل رشته هایی خارج می‌ شوند و بعد از عملیات خنک سازی، به انجماد می رسند. سپس توسط کاتر این رشته های منجمد شده به قطعات کوچک تری تقسیم می گردند که به هریک از آن گرانول گفته می شود.

راه های افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز

برای آنکه ظرفیت تولید کردن را در دستگاه گرانول ساز افزایش دهیم راه هایی هست که می توانید از آن استفاده کنید که در ادامه به بیان این راه ها می پردازیم:

روشتوضیحات
استفاده از فیلتر توری یا مش های پایینکمک به افزایش سرعت تولید وقتی که ناخالصی اهمیت کمتری دارد.
افزایش مقدار خوراک دستگاهافزایش ظرفیت تولید با استفاده از مواد اولیه خرد و ریز شده.
زیاد کردن دور مارپیچافزایش سرعت حرکت مواد مذاب و تولید با توجه به دما و مش فیلتر.
افزایش دماسرعت بیشتر مذاب شدن مواد اولیه و افزایش تولید.

این روش زمانی کاربرد دارد که میزان ناخالصی موجود زیاد اهمیت نداشته باشد. در دستگاه گرانول در دهانه خروجی آن  فیلتر های توری مختلفی وجود دارند که این مش ها از درجات بسیار ریز تا مش ها ی بازتر موجود است و مواد مذاب از آن ها با سرعت مختلفی عبور می‌ کنند.

در مش های ریزتر درست است که عملیات به کندی انجام می گیرد اما مواد مذاب خارج شده خالص ترند،  بنابراین در زمانی که ناخالصی کمتر مورد اهمیت قرار می گیرد استفاده از فیلترهای توری درشت تر باعث سرعت انجام کار و در نهایت افزایش تولید می شود.

در این روش باید مواد اولیه را بسیار خرد و ریز کنید تا به اصطلاح شبیه به پرک شوند، آن وقت است که دستگاه برای تغذیه شدن دچار مشکل نخواهد شد و دیگر عملیات خوراک دهی به دستگاه قطع نمی شود. چرا که با قطع خوراک دهی، فرایند تولید نیز مختل می شود.

دستگاه -گرانول ساز

افزایش تعداد دور های مارپیچ دستگاه گرانول، باعث افزایش سرعت حرکت مواد مذاب در درون دستگاه می گردد و این روند با توجه به مطالب گفته شده باعث ایجاد ظرفیت بیشتری برای تولید می شود. البته در افزایش تعداد دور های مارپیچ باید به نکات دیگری توجه کنید.

برای مثال تعداد دور های مارپیچ به تنهایی اگر افزایش یابند، باعث افزایش تولید نخواهد شد، بلکه با در نظر گرفتن دما و  مش های فیلتر دهانه خروجی دستگاه می ‌توان به افزایش ظرفیت تولید دست یافت.

 با افزایش دما سرعت مذاب شدن مواد اولیه در درون دستگاه بالاتر رفته و این روند به سرعت مذاب شدن مواد، خروج آن ها و در نهایت افزایش تولید می انجامد.

دستگاه اکسترودر

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده، دستگاه های گرانول دستگاه‌ هایی هستند که مواد اولیه محصولات پلاستیکی را می سازند و در صنعت پلاستیک سازی کاربرد بسیاری دارند. نوع تک پیچ  آن در صنایع پلاستیک سازی بیش تر از نوع  دیگر، مورد استفاده قرار می گیرد. گرانول ها بلور های رشته ای منجمد شده ای هستند که در طی فرایند مذاب شدن مواد اولیه در درون دستگاه گرانول و سپس خنک‌ سازی ایجاد می شوند.

در یک مطالعه موردی، یک کارخانه تولید پلاستیک که از دستگاه گرانول‌سازی مدرن استفاده می‌کرد، توانست ظرفیت تولید خود را ۲۰٪ افزایش دهد. با اعمال تغییراتی مانند بهبود سیستم تغذیه و افزایش سرعت پیچ، این کارخانه توانست بهره‌وری خود را بهبود بخشد. این تغییرات نه تنها باعث افزایش تولید شد، بلکه هزینه‌های تولید را نیز کاهش داد و کیفیت محصول نهایی را افزایش داد. این نمونه نشان می‌دهد که چگونه یک کارخانه با افزایش تولید دستگاه گرانول ساز در فرآیند تولید خود توانست عملکرد خود را بهبود بخشد.

این دستگاه به دلیل کاربردی بودن، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و باعث شده است که  مهندسان به دنبال  راه ها ی افزایش ظرفیت تولید این دستگاه ها  باشند. روش هایی که در بالا توضیح داده شد از روش‌ هایی است  که می‌ تواند به افزایش ظرفیت تولید این دستگاه بی انجامد.

منبع

سوالات متداول

افزایش ظرفیت تولید با بهبود فرایندهای تغذیه، افزایش سرعت پیچ و بهینه‌سازی دمای فرآیند امکان‌پذیر است.

تغییرات در سیستم تغذیه و افزایش سرعت پیچ دستگاه می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش ظرفیت داشته باشد.

بله، افزایش سرعت پیچ ممکن است بر کیفیت محصول تأثیر بگذارد، اما با تنظیم دقیق دما و فشار، می‌توان این تأثیرات را مدیریت کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *